پرینتر سه بعدی چیست؟

پرینتر سه بعدی اصتلاحی است که امروزه برای ساخت افزایشی به کار میرود!

 

پرینتر سه بعدی

 

در واقع چاپ سه بعدی یا تولید افزایشی، فرآیند ساخت اشیاء جامد سه بعدی از یک فایل دیجیتال است.

ایجاد یک شیء چاپ شده 3D با استفاده از فرآیندهای افزودنی به دست می آید. در یک فرآیند افزایشی یک شی با قرار دادن لایه های متوالی ماده ایجاد می شود تا زمانی که شی ایجاد شود. هر یک از این لایه ها را می توان به عنوان یک مقطع افقی نازک برش خورده مشاهده کرد.

چاپ 3D مخالف تولید کاهشی است که با تکه تکه کردن یک قطعه از فلز یا پلاستیک عمل میکند.( برای مثال یک دستگاه تراشکاری فرز) در روش تولید کاهشی قطعات از مواد اولیه خام تولید میشوند اینگونه که با عملیات مته کاری سنگ زنی و براده برداری ما به محصول دل خواه خود میرسیم، این روش سالها است که در صدر جدول روش های تولید قرار دارد.  روش ماشین کاری CNC یک روش تولید کاهشی است که همه ما این مخفف را شنیده اید.

چاپ 3D به شما امکان می دهد اشکال پیچیده (کاربردی) را با استفاده از مواد کمتر از روش های تولید سنتی تولید کنید.

ما شما را بیشتر با انواع تکنولوژی های پرینتر سه بعدی آشنا خواهیم کرد.

 

چاپ سه بعدی چگونه کار می کند؟

هر چاپگر سه بعدی به عنوان یک فایل طراحی سه بعدی دیجیتال برای تولید یک جسم فیزیکی نیاز دارد و فرآیند اینگونه آغاز می شود.

(تلاش برای چاپ بدون یک فایل طراحی، مانند تلاش برای نوشتن متن رو کاغذ بدون داشتن یک ورق کاغذ است.)

یک فایل طراحی به لایه های نازک تقسیم می شود که سپس به چاپگر 3D ارسال می شود.

از اینجا هر فرایند چاپ با دیگری متفاوت است با توجه به تکنولوژی چاپگر، برای مثال پرینترهای دسکتاپ fdm که مواد پلاستیکی را ذوب می کنند و بر روی یک پلت فرم چاپ گرفته تا ماشین های بزرگ صنعتی که از لیزر برای  پودر پلیمر یا فلزی با دمای بالا استفاده می کنند، متفاوت است. چاپ می تواند بسته به اندازه شیئ ساعت ها طول بکشد و اشیاء چاپ شده اغلب پس از چاپ برای رسیدن کیفیت سطح مطلوب تمیز کاری لازم بر روی آنها انجام میشود.

از این رو مواد موجود نیز برای انواع تکنولوژی چاپ متفاوت است، مانند  پلاستیک ، ماسه، فلزات و آلیاژها و هر سال مواد بیشتری به بازار عرضه میشود.