پرینتر سه بعدی در ایران و جهان

پرینتر سه بعدی در ایران و جهان

پرینترهای سه بعدی در ایران بسیار نوپا اما با سرعت زیادی در حال پیشرفت است. از این رو متاسفانه تا زمان نوشتن این مقاله، در کشور عزیزمان ایران پرینت 3 بعدی یا 3D Print به صورت درست و اصولی و براساس آنچه که واقعا از این تکنولوژی در جهان می شناسیم یاد نشده و مورد استفاده قرار نگرفته است.

از همین رو، بعد از شنیدن ” پرینت سه بعدی ” آنچه در ذهن عموم تداعی میشود در واقع تنها تکنولوژی FDM و نهایتا تکنولوژی SLA است. علت این موضوع قیمت و هزینه استفاده از این دو تکنولوژی بوده که نسبت به سایر تکنولوژی ها بسیار پایین تر بوده است.

اما خوشبختانه تکنولوژی SLM توسط شرکت های دانش بنیان ایرانی طی دو سال گذشته در ساخت چاپگرهای سه بعدی مورد استفاده ی قرار گرفته است.

تکنولوژی جدید و به روزتری که امروزه در کشورهای اروپایی و پیشرفته از آن در مصارف بزرگ صنعتی و کارخانه ها و همچنین در مصارف تحقیقاتی استفاده میکنند تکنولوژی های  SLM و DMLS و SLS است. در این تکنولوژی ها از انواع پلمیر ها و انواع آلیاژ ها فلزات استفاده می شود.

از دیگر تکنولوژی های چاپ فلزات میتوان به تکنولوژی EBM اشاره کرد که قیمت آن کمی بیشتر از SLM و DMLS است. جوشکاری لایه ها در این تکنولوژی به صورت الکترونی انجام می پذیرد که بهترین نوع جوشکاری حال حاضر جهان محسوب میشود و در سازمان هایی چون ناسا مورد استفاده و بهره برداری قرار میگیرد.

در ادامه در ارتباط با پرینت فلزات یا همان تولید قطعات فلزی تکنولوژی NPJ  نیز یک کتنولوژی نو ظهور است. که هنوز ارزه نشده اما تا امروز 25 میلیون دلار  از سوی کشور اسرائل بر آن سرمایه گزاری شده است.