اسکنر سه بعدی چیست؟

اسکنر سه بعدی چیست و چگونه کار میکند ؟

ساده ترین روش برای توضیح اینکه اسکنر سه بعدی چیست نسبت دادن آنها با دوربین هایی که امروزه برای تصویر برداری و عکاسی است. اما به جای اینکه تصاویر و فیلم هارو ایجاد کنند. رندرهای سه بعدی را ایجاد میکنند.

در واقع اسکنر سه بعدی برای جمع آوری اطلاعات بصری از اشیاع به کار می روند و بر خلاف دوربین اسکنر اطلاعات را نسبت به موقعیت شیئ در فضا بجای رنگ ها و ظاهر جمع آوری میکنند.

به طور کل اسکنرهای سه بعدی را می توان به دو نوع مختلف تقسیم بندی کرد!

  • اسکنر تماسی به این معنی است که برای ثبت اطلاعات نیاز به تماس شیع با  قلم اسکنر هست تا اطلاعات اشیائ جمع آوری شود.
  • اسکنر بدون تماسی با استفاده از نور لیزر یا اشعه (اشعه ایکس یا التراسونیک) اطلاعات اشیائ را جمع آوری میکنند.

البته یکی از محدودیت های فعلی اسکنر سه بعدی این است که  اسکنر فقط میتوانند سطوح قابل مشاهده یک جسم در فاصله دید دوربین و لیزر یا در دستردس با تماس را تشخیص دهند ، به همین دلیل برای رندر کامل یک شیع خیلی از اسکنر های مختلف  با یک پارچه کردن نقاط مختلف در یک فایل یک شیئ را اسکن کامل می کنند. اما به لطف پیشرفت های اخیر در تکنولوژی اسکنر سه بعدی زمان لازم برای تکمیل و یک پارچه سازی نقاط اسکن شده  به یک دیگر کوتاه شده است.

لازم به ذکر است بدانید اکثر اسکنر سه بعدی های صنعتی بدون تماس هستند و اغلب از نور لیزر استفاده می کنند.

اصل اساسی در مورد یک اسکنر سه بعدی روش جمع آوری داده ها از یک موضوع است.

از این رو برخی از اسکنرها می توانند داده های شکل و رنگ را به طور هم زمان جمع آوری کنند و برخی نیز میتوانند برای CAD  و برای مهندسی معکوس و پرینت قطعه یا قالب سازی از قطعه مورد استفاده قرار گیرند.

اسکنر سه بعدی

یک – شیئ

اسکن سه بعدی

یک – محیط

پرینتر سه بعدی

یک – شخص

روش و الگوریتم عملکرد یک اسکنر از نوع لیزری !

روش اسکن اینگونه است که یک لیزر از اسکنر به سمت شی تابانده می شود که این لیزر یا اشعه می تواند  (از نوع نقطه ای یا خطی یا طرحی خطی باشد) با برخورد اشعه به شیئ اشعه بازتاب میشود، بازتاب اشعه توسط سنسور درون اسکنر دریافته شده و بر اساس زاویه بازتاب و شدت نور برگشتی داده ها را محاسبه میکنند پس انتظار می رود اسکن یک شیع سه بعدی به مقدار خیلی زیادی داده و محاسبات نیاز دارد.

روش کار اسکنر سه بعدی

این داده ها چگونه محاسبه میشوند؟

نرم افزار های برای این منظور طراحی شده است که میتوانند اطلاعات تولید شده از طریق دستگاه اسکنر را بسته به نوع اسکنر محاسبه و پردازش کنند تا شیع سه بعدی در کامپیوتر ترسیم شود.امروزه نرم افزارهای زیادی در اینترنت وجود دارند که نسبت به دستگاه اسکنر شما در دسترس هستند و شما میتواند از آنها برای  تغییرات روی فیال اسکن شده خود استفاده کنید.

اسکنر سه بعدی برای چه چیزی استفاده می شود؟

اسکنرها در صنایع میتوانند برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار بگیرند به عنوان مثال موزه ها برای اسکن از اسار معروف و شبیح سازی آنها استفاده می کنند. در حالی که صنعتگران از اسکنرها برای ساخت قطعات صنعتی استفاده میکنند. ولی اسکنر سه بعدی جدای از کاربردهای صنعتی و تخصصی برای استفاده خانگی نیز بسیار گسترده مورد استقاده قرار میگیرند ، جالبتر این است که اسکنر سه بعدی بعد از پرینترهای سه بعدی به شدت رواج پیدا کرده اند و ارتباط خوبی با پرینترها سه بعدی از طریق اسکنر سه بعدی بر قرار شده است. از آنجایی که عموم کاربران پرینترهای سه بعدی برای تولید فایل های مورد نیاز برای چاپ دیگر نیاز به طراحی آن فایل ندارند چرا که اسکنر های میتوانند اشیائ را به فایل های مورد نیاز برای پرینترهای سه بعدی تبدیل کنند. اما استفاده از اسکنر سه بعدی تنها به همین ختم نمی شود برای مثال بدون چاپگر سه بعدی نیز شما میتوانید با مدل مجازی  تولید شده کار کنید.

مثال: با اسکن یک شخص میتوان آن شخص را به بازی رایانه ای انقال داده که این فرایند برای بازی سازان مورد توجه قرار گرفته است.

مثال: با اسکن خانه  برای طراحی جدیدی دکوراسیون خارجی و یا داخلی آن خانه نیز مورد توجه معماران قرار گرفته است.

البته و در واقع تمام محدودیت های شما قدرت اسکنر شما است. که شما را محدود میکند که چه قطعات یا اشیاعی را میتوانید اسکن یا نمیتواندی اسکن کنید.در واقع هرچیزی که بشود با چاپگرهای سه بعدی پرینت کرد یا نشود را میتوان با اسکنر سه بعدی اسکن و تبدیل به فایل مجازی در کامپیوتر کرد.

معرفی اسکنر سه بعدی Sense

ساده ترین روش بری توضیح و شرح یک اسکنر سه بعدی نسبت دادن آنها با دوربین هایی که امروزه برای تصویر برداری و عکاسی است. اما به جای اینکه تصاویر و فیلم هارو ایجاد کنند. رندرهای سه بعدی را ایجاد میکنند.