پرینتر سه بعدی در صنعت

استفاده از پرینتر سه بعدی در صنعت

تکنولوژی پرینتر سه بعدی با ورودش به عرصه صنعت، فرایندهای ساخت و تولید را با انقلابی بزرگ از نحوه ی ساخت قطعات مواجه کرد. قابلیت ساخت قطعات فوق پیچیده با دقت و سرعت بسیار بالا و هزینه پایین و بسیاری از خصوصیات دیگر، باعث شده که این تکنولوژی در کشورهای پیشرفته به سرعت روشهای قدیمی تولید را حذف و جایگزین آنها شود. پیش بینی هایی نیز در همین راستا بر نحوه تاثیرگذاری چاپ 3D بر زندگی آینده بشر صورت گرفته و سناریو های مختلف این تاثیر به صورت علمی تخیلی به نمایش درآمده اند.

کارایی های فراوانی که 3D پرینترها دارند سبب شده که برخی از پژوهشگران آن را به اسم “کارخانه ای انعطاف پذیر در یک جعبه” نیز نام ببرند.یرینت سه بعدی در صنعت

پیش بینی می شود که در آینده ای نزدیک هر خانواده ای در منزل خود یک  3D پرینتر خانگی داشته باشد و قطعات مورد نیاز اتومبیل خود را با استفاده از آن تولید کند، به عبارتی هر شخص در منزل خود یک کارخانه ی کوچک خواهد داشت.

استفاده از 3D پرینترها در تهیه ی مواد پلاستیکی که با استفاده از روش تزریق پلاستیک عمل می کند سهم بسزایی در بهینه کردن هزینه های تولید ایفا نموده است.

استفاده از این دستگاه در تولید قطعاتی با فیبر کربن، تولید قطعات پزشکی از جمله لوازم دندان مصنوعی و ایمپلنت های دندان، زانوی مصنوعی، بافت های استخوان ، تولید قطعات الکترونیکی ، قطعات اتومبیل، ماشین های صنعتی و هوافضا و بسیاری از تحقیقات و کاربردهای دیگر سبب شده که این تکنولوژی در زمره کی از تاثیر گذارترین فاکتورهای موثر بر صنعت و اقتصاد جوامع در قرن حاضر به حساب آید.

بنابراین گذار از روشهای سنتی تولید به روشهای نوین فوق دقیقی مثل چاپگر سه بعدی برای افزایش رقابت در جامعه جهانی ناگزیر می باشد.

در واقع از طرفی نیز مهندسان با استفاده از این تکنولوژی می توانند یکی از مهمترین چالش های خود یعنی وجود قطعات یا قالب های لازم جهت پیش تولید محصول خود را رفع نمایند.

روند توسعه 3D پرینتر ها هیچ گاه متوقف نشد و هم اکنون نیز معرفی تکنولوژی های جدید روز به روز ادامه دارد.