پرینتر سه بعدی MJM  یا POLYJET

تکنولوژی  MJM  یا POLY JET

(پاشش مواد پلیمر حساس به نور)

واژهای مترادف این تکنولوژی

Polyjet modeling

multijet modeling

polyjetting

multijetting

 jetted photopolymer

نحوه عملکرد

در این تکنولوژی مواد فتوپلیمر(حساس به نور UV )  از طریق هد بر روی صفحه ساخت پاشش می شوند و سپس توسط نور یو وی به سرعت خشک می شوند ، سپس لایه بعدی بر روی لایه قبلی قرار میگیرد و خشک می شود . این عمل تا زمانی ادامه دارد که قطعه بطور کامل ساخته شود.

با توجه اینکه ممکن قطعه مورد نظر به شکلی باشد که لایه ها  بر روی یکدیگر قرار نگیرند، برای آنکه لایه فرو نریزد ما به ساپورتگزاری در این تکنیک نیازمند می باشیم.

جنس ساپورت ها معمولا با جنس قطعه نهایی فرق می کند تا براحتی بتوان پس از انجام عملیات چاپ آنرا از قطعه جدا نمود.

مزایا و معایب

  • قابلیت چاپ قطعه ب مواد فتوپلیمری مختلف
  • رنگی بودن قطعه مورد نظر
  • کیفیت سطح بالای قطعه
  • می توان از مواد بسیار با کیفیتی در این تکنولوژی چاپ استفاده کرد.
  • جنس ساپورت ها معمولا با جنس قطعه نهایی فرق می کند تا براحتی بتوان پس از انجام عملیات چاپ آنرا از قطعه جدا نمود
  • از مشکلاتی که این تکنولوژی دارد می توان به عمر کم قطعات چاپ شده نسبت به دیگر تکنولوژی ها ، قیمت بالای قطعه  اشاره نمود.

در این تکنیک مواد (معمولا از جنس قطعه نهایی چاپ می باشد.) از طریق هد برو روی صفحه چاپ  قرار می گیرد ، پس زمان کوتاهی این مواد سرد و یا محکم می شوند و یک لایه از  قطعه را می سازند . سپس به میزان یک لایه پایین رفته (در از دستگاها چاپ سه بعدی هد بالا می رود) و عملیات چاپ لایه بعدی آغاز می گردد. این روند تا زمانی که قطعه به طور کامل ساخته شود ، ادامه پیدا می کند.

در این تکنیک معمولا از رزین برای ساخت قطعات استفاده می شود. با توجه اینکه ممکن قطعه مورد نظر شکل منحی دار در لایه های بالا داشته باشد برای آنکه لایه فرو نریزد ما به ساپورت گذاری در این تکنیک نیازمند می باشیم.

تکنولوژی MJM یا  Multijet Modeling در واقع به معنی توانایی کار با چند ماده ( رزین ) مختلف است.

پرینترهای سه بعدی کلا به سه دسته قطعه ساز، مدل ساز و قالب ساز تقسیم بندی میشود. از این رو، پرینترهای سه بعدی MJM هم قطعه ساز محسوب می شوند و هم مدل ساز.

در این تکنولوژی از سیستم هد استفاده شده و قابلیت بهره گیری از چندین ( حتی بیش از 10 ) ماده یا متریال بسته به نوع و تعداد هد وجود دارد که حداقل یک عدد از آن ها به عنوان ساپورت استفاده می شود.

نحوه کار به این صورت است که ماده اصلی عملیات لایه سازی را انجام میدهد و معمولا بعد از تابش اشعه فرابنفش و خشک کردن آن لایه سازی بعدی انجام میشود. در همین حین ماده ساپورت که قابلیت حل شدن پس از خشک شدن در موادی مانند الکل یا آب را دارد نیز در محل های مورد نیاز پاشیده میشود.

سرانجام بعد از اتمام عملیات چاپ، قطعه که اکنون مانند یک جعبه است، درون حلال ساپورت قرار گرفته و بعد از حذف ( حل شدن ) ساپورت، قطعه نهایی به دست می آید.

پرینترهای MJM به دلیل تکنولوژی خاص خود ابعاد کوچکی دارند به طوری که بزرگترین پرینتر MJM ساخته شد ابعادی به اندازه 30 سانتی متر در 30 سانتی متر دارند. بنابراین شاید عیب اصلی این سیستم نداشتن توانایی چاپ قطعات بزرگ می باشد.

مزیت اصلی این سیستم هم دقت فوق العاده چاپ آن می باشد. به طوری که توانایی چاپ لایه هایی با قطر 16 میکرون تا 0.2 میلیمتر را دارد. این بدین معناست که در مقایسه با پرینترهایی مانند SLS یا SLM چندین برابر دقت بالاتری دارد.

بنابراین کاربرد این پرینترها برای چاپ قطعاتی که فوق العاده نیاز به دقت بالایی دارند یا قطعاتی که نیاز به ساخته شدن با چندین مواد مختلف دارند مورد استفاده قرار میگیرد.

شاید جالب ترین کاربرد این پرینترها در ساخت اعضای مصنوعی بدن مانند بینی و گوش در پزشکی است. به صورتی که با رنگ و نرمی بسیار طبیعی ساخته می شود.

همچنین از آن در ساخت مجسه های کامل و کوچک شده انسان با رنگ های موجود ( مانند رنگ لباس های شخص ) استفاده می شود. به این صورت که نمونه سه بعدی فرد با بهره گیری از اتاق عکاسی خاص تهیه میگردد و سپس از آن در چاپ مجسه وی با شباهت بسیار زیاد و وفوق العاده استفاده میشود.

نمونه کار های این تکنولوژی

اطلاعات بیشتر در ارتباط با ساپورت زنی در پرینتر سه بعدی polyjet

تکنولوژی های مرتبط پرینتر سه بعدی npj و پرینتر سه بعدی mjf

این مطلب ترجمه شده توسط تیم انجیکو منبع 3DHUB

معرفی تکنولوژی mjm یا polyjet دوبله و ترجمه توسط انجیکو

ساختار ساپورت در پرینتر سه بعدی پلی جت (PolyJet)

پریترهای سه بعدی پلی جت یا تکنیک های پرتاب مواد مانند تکنیک چاپگر های جوهری هستند فقط با این تفاوت که در پرینت سه بعدی به جای پرتاب جوهر، ذرات ریز پلیمر بر روی صفحه ساخت پرتاب می شوند و بلافاصله با نوردهی UV جامد شده و لایه ها را تشکیل می دهند.

در تکنولوژی پرتاب مواد چه زمانی به ساپورت نیاز داریم؟

بر خلاف تکنیک FDM،ساپورتها در این تکنولوژی هیچ آسیبی به ظاهر،کیفیت سطح و ویژگی های فنی قطعه وارد نمی کنند و اگر عملیات پاک سازی بعد از چاپ به درستی انجام شود تشخیص مکانهایی که ساپورت ها قرار داشته اند از مناطق دیگر غیر ممکن خواهد بود.

قوانینی که در کار با تکنولوژی پلی جت باید به ذهن بسپاریم!

در این نوع چاپگرها در هر جایی که برآمدگی وجود دارد نیاز به ساختارهای ساپورت داریم پس از چاپ، ساپورت ها یا در آب حل می شوند یا با استفاده از انبردست،واترجت،سند بلاست یا حمام آلتراسانیک جدا می شوند.

به خاطر وجود فرایندهای خشن و قدرتمند در مرحله عملیات بعد از چاپ نظیر سندبلاست و واترجت ممکن است قطعات پیچیده یا کوچک قطعه خم شوند یا آسیب ببینند.

اگر مدل دارای ظرافت های پیچیده و کوچک باشد بهتر است از تکنیک SLS استفاده شود.